First 5-Years Development & Programming Trainning

This is the way we wave hello, wave hello, wave hello… This is the way we wave hello, hello, hello, hello!

Quan vas a una formació penses “Déu meu, què serà? Com serà? M’avorriré? Aprendrem coses? Perdrem el temps?” però quan comences cantant cançons, picant de mans i escoltant contes, res pot sortir malament. Avui, he anat a una formació d’aquestes. A on? A la Brooklyn Public Library dins del marc formatiu Upcoming Meetings & Events, BPL and Beyond.

La sessió duia com a títol First Five Years Development & Programming i tractava sobre les activitats dirigides als més petits de la casa: els infants de 0 a 5 anys. El públic: bibliotecàris infantils de les diferents branques de la BPL. L’espai: una sala de formació poc adequada a continguts dinàmics que requereixen moviment i participació activa per part de l’audiència. Les professores: bibliotecàries infantils de la BLP, totes elles excel·lents. La durada: apropiada als continguts, 3,5h que tan de bò haguessin sigut més!

La primera part de la sessió eren dues xerrades de tipus teòric: Early Childhood Development in 30 minutes or less, a càrrec de Rachel Payne, coordinadora dels Early Childhood Services Youth and Family Services; i, Inclusive Services and Young Children with Disabilities, a càrrec de Carrie Bank, directora de Child’s Place for Children with Special Needs.

En la segona, hem descobert estils i maneres diferents d’explicar contes als més petits, des de lactants fins a infants de 5 anys (Babies & Books, a càrrec d’Ellen Weaver; Toodler Time, a càrrec de Sarah Johnson; i, Preschool Storytime, a càrrec de Sheneatha Frison).

1. EARLY CHILDHOOD DEVELOPMENT IN 30 MINUTES OR LESS

Com és el desenvolupament dels infants? Què succeeix a nivell neuronal? Quin paper tenim pares i mediadors? Com evoluciona la relació dels nens amb els llibres a mesura que van creixent?

Aquestes són algunes de les qüestions que s’han desgranant al llarg de la presentació que Rachel ha sabut conduir de manera entretinguda i accessible per a tots els assistents. Hem parlat de grans pedagogs com Piaget, Montessori, Vygotsky, Erikson…, i hem vist alguns vídeos molt interessants del Center on the Developing Child de la Harvard University, sobre el desenvolupament neuronal dels infants.

Algunes idees clau:

  • El desenvolupament dels infants necessita temps, no es pot accelerar. Aquí, a New York, recordar aquesta idea de Piaget és molt important ja que el ritme de la societat és trepidant i es reflecteix en les espectatives que tenen dipositades en els infants.
  • Cada infant té el seu ritme.
  • L’aprenentatge dels infants es reforça si interaccionen amb els adults que tenen al seu voltant.
  • El desenvolupament no és linial. A vegades els infants tornen enrere cap a les zones de comfort per tal de poder afrontar els nous reptes i reforçar els seus aprenentatges.
  • L’observació és la clau per endendre el desenvolupament i el comportament dels infants.
  • Cal donar temps als infants per pensar i respondre les preguntes que els hi plantegem, ja que el seu cervell s’està desenvolupant.

Una cosa molt interessant que ha plantejat Rachel ha estat la idea de biblioteca com a espai lliure d’estrès. En ella els infants i les seves famílies poden relaxar-se i gaudir d’una estona plegats al voltant dels llibres sense la pressió constant del dia a dia. Ens ha explicat una anècdota molt bonica sobre el paper que va tenir la Hudson Park Library (NYPL) durant les setmanes posteriors al 11S. Aquesta biblioteca està a Greenwich Village, relativament a prop del World Trade Center, i va ser un dels pocs serveis que va restar obert després dels atemptats a les Torres Bessones. Els pares van agrair moltíssim poder gaudir de la biblioteca ja que els permetia estar amb els seus fills en un ambient tranquil i sense tensions.

Podeu obtenir més informació sobre l’efecte de l’estrés en el desenvolupament dels infants a: https://www.youtube.com/watch?v=rVwFkcOZHJw.

Finalment ens ha donat una taula del desenvolupament dels infants. És molt completa ja que detalla nou etapes dels 0 als 5 anys, quatre grans àrees del desenvolupament (cognitiva, llenguatge, social i física), els interessos i comportaments dels infants vers la lectura, i les activitats que ofereix la biblioteca per a cada etapa.

Si us interessa alguna etapa en concret, poseu-vos en contacte amb mi i us faré arribar la informació.

IMG_0561.jpg

2. Inclusive Services and Young Children with Disabilities

Pensem en els infants amb necessitats especials quan dissenyem una activitat? Som realment inclusives les biblioteques? Quines barreres poden dificultat l’accés d’aquest segment de la població a la lectura? I els més petits, els tenim en compte?

Carrie Banks ens ha fet reflexionar sobre aquestes qüestions i em fa l’efecte que si analitzem el nostre fons i les nostres activitats ens adonarem que les biblioteques tenim molta feina a fer en aquest sentit. He pensat molt amb la nostra companya Susana Peix, tan sensible a aquesta qüestió i decidida a fer una biblioteca realment inclusiva i que atengui per igual a tots els infants.

Els consells que ens ha donat són ben senzills:

  • Acollir aquests infants i les seves famílies, i fer-los sentir benvinguts a la biblioteca.
  • Tenir en compte les intel·ligències diverses a l’hora de dissenyar una activitat (això vol dir, conèixer la Teoria de les intel·ligències múltiples de Howard Gardner i llegir -i rellegir- els seus llibres).
  • Aprendre a comunicar-nos amb ells a través d’un sistema efectiu adaptat a cada realitat.

IMG_0559.jpg

  • Ajudar-los a regular la seva conducta a través de les rutines i explicar-los totes les etapes d’una activitat per tal que puguin anticipar què passarà després.

IMG_0560.jpg

  • Incorporar elements sensorials a les activitats.

M’ha agradat molt una reflexió de Carrie sobre el comportament dels infants i la resposta dels bibliotecaris. Els nens es mouen, fan soroll…, i sovint els cridem l’atenció perquè creiem  que molesten o interrompen l’activitat. Però, realment és així o és senzillament que ens molesta la seva actitud?

Ens ha donat un munt de bibliografia i recursos; us deixo aquests enllaços per si us poden ajudar:

 

BABIES & BOOKS – TOODLER TIME – PRESCHOOL STORYTIME

Aquesta part de la sessió m’ha encantat! Les tres bibliotecàries ho feien molt i molt bé! M’ha emocionat veure que la BPL aposta per la formació dels seus bibliotecaris com a contacontes i, per tant, no contracten personal extern. Sóc de les bibliotecàries que defensa que som nosaltres qui hem de fem les activitats, arromangar-nos i explicar contes, cantar cançons i dirigir clubs de lectura. Aquestes també són les nostres funcions i ens pertoquen. És més, per això ens paguen. Així reforcem el vincle entre l’usuari i la biblioteca arribant a conèixe’l millor. Sí, fer activitats, i sí, fer préstec, estar a taulell, atendre les consultes, barrejar-nos amb els usuaris, gaudir de la lectura… Tot això em sembla molt més interessant que els processos tècnics que ens allunyen d’ells.

Ha sigut fantàstic! Importem-ho a Catalunya, ja!

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s