BookFest@Bank Street 2016 (Part 1)

Plou a bots i barrals el vent bufa amb força, tanta que als quinze minuts de ser al carrer ja no tinc paraigües i tinc la certesa que acabaré arribant a Oz. Hi arribo en 20 minuts agafant l’autobús M4 a Madison Avenue amb el 90th Street. L’Oz de Manhattan s’anomena Bank Street School for Childen, una escola de primària i secundària (fins a 4t de l’ESO per fer-nos-en una idea) situada a una de les millors zones de la ciutat, que limita entre Upper West Side i West Harlem. Podeu veure com és aquesta escola al seu Visual Tour, les fotografies ens mostren l’espai i la filosofia de centre.

Bé, el cas és que dissabte 22 d’octubre la Bank Street School for Children acollia el BookFest 2016, una jornada anual de literatura infantil i juvenil centrada, enguany, en la lectura de les imatges. La cita era a les 9 del matí i els retards produïts per la pluja es van compensar amb mitja hora de benvinguda per tal que tothom pogués arribar a les ponències a temps. Era el moment d’acreditar-se, recollir la bossa del participant i esmorzar una mica.

img_0793

L’esmorzar tenia trampa perquè a la recepció de l’escola també hi havia una petita botiga de llibres infantils i juvenils (novel·la, àlbum il·lustrat, còmic, llibres sobre LiJ, etc.) que et convidava a comprar obres d’alguns dels autors que participaven a la jornada. Ja podeu imaginar que a última hora del dia les existències havien minvat moltíssim!

Com a curiositat us diré que les ganes de vendre dels americans són tantes que, malgrat el cobrament amb targeta de crèdit no els funcionava bé, ens van deixar endur-nos els llibres igualment! Varen anotar les nostres dades i vam signar un rebut. Us ho podeu creure?

La primera cosa que em va impressionar del BookFest va ser el volum de la bossa que ens varen regalar. Pesava moltíssim i és que anava ben farcida!

img_0791

img_0902Nou llibres, pósters, revistes editorials, consells per explicar contes, propostes per treballar un llibre en un club de lectura, un bolígraf… Aquí és molt habitual que les editorials reparteixin llibres en proves a les jornades o cursets per tal que els mediadors, ja sigui bibliotecaris, mestres o altres agents, puguin llegir per avançat obres que encara no han sortit al mercat. Ho he vist moltes vegades però no deixa d’impressionar-me. Llibres gratuïts? Gràcies! Un bon exemple de col·laboració entre editors i promotors de la lectura.

La jornada va començar puntual. A les 9:30 l’auditori de l’escola era ple de bibliotecaris, il·lustradors, mestres, autors, editors i, fins i tot, KitLit, la TV sobre LiJ per a infants i joves (properament parlaré d’aquesta TV). Cynthia Weill, la directora del Center for Children’s Literature va ser l’encarregada d’obrir l’acte amb unes paraules de benvinguda i presentació de la jornada.

La primera taula rodona duia com a títol Reading with Pictures: Visual Literacy Yesterday and Today i estava formada per Lindsey Wyckoff, arxivera del Bank Street Collage of Education, Françoise Mouly, editora de Toon Books i d’art del The New Yorker (i, també, muller d’Art Spielgman!), Rudy Gutiérrez, il·lustrador i Raúl Colón, escriptor i il·lustrador. Leonard S. Marcus, el moderador de la taula, va iniciar el debat amb una reflexió molt interessant: “Com és possible que als museus la majoria de les persones dediqui més temps a  llegir els textos que acompanyen les pintures en comptes de mirar els propis quadres? Sens dubte, necessitem més formació en la lectura de les imatges”. El debat que es va generar entre aquests experts va ser molt interessant ja que cadascun d’ells aportava una visió diferent en funció de la seva professió.

 

img_0801

Reading with Pictures. D’equerra a dreta: Leonard S. Marcus, Lindsey Wyckoff, Rudy Gutiérrex Françoise Mouly i Raúl Colón.

La segona taula rodona, Artists and Illustrators Talk Visual Literacy, estava formada per autors que escriuen i il·lustren els seus llibres, i estava centrada en l’opinió d’aquests artistes sobre l’alfabetització visual. Laurent Linn, Hervé Tullet, Angela Domínguez, Jason Chin, Bryan Pinkney i Chris Mayer van ser els convidats d’honor i van compartir els seus punts de vista, les seves inquietuds i les seves influències.

img_0803

Artists and Illustrators Talk Visual Literacy. D’esquerra a dreta: Hervé Tullet, Ángela Domíngez, Laurent Linn, Janson Chin, Brian Pinkney i Chris Mayers. 

Va ser molt interessant observar que els autors més joves reconeixien la influència del cinema i la televisió en la seva formació com a il·lustradors i narradors, mentre que els més grans havien begut dels autors de generacions anteriors a la seva. Per exemple, Tullet va parlar de Leo Lionni com el seu principal referent ja que li va descobrir noves maneres d’il·lustrar i concebre els àlbums il·lustrats. En les seves pròpies paraules: “El llibre és el principi. És quelcom que et porta cap a noves idees. Hem d’entendre el llibre com un camí i no com la destinació final“. Van sortir altres idees interessants com ara la de l’àlbum il·lustrat com a primera i, segurament, única obra d’art que posseirà mai un infant; o, la necessitat d’entendre les imatges que componen un àlbum com un tot, com una seqüència narrativa i no com unes il·lustracions individuals que s’agrupen per explicar una història. Per acabar, Susanna Richards, la moderadora de la taula, ens va convidar a reflexionar sobre el nostre “llinatge visual”, és a dir, quines imatges ens han construït com a lectors. I a partir d’aquesta autoexploració, com ajudem als infants a construir-se el seu?

D’esquerra a dreta i de dalt a baix, il·lustracions de: Laurent Linn, Hervé Tullet, Angela Domínguez, Jason Chin, Bryan Pinkney i Chris Mayer

La tercera taula rodona es deia Capturing de Action: Graphic Novels and Visual Literacy i estava formada per quatre autors de còmic; bé, aquí són més amants del terme novel·la gràfica però no entrarem a debatre aquesta qüestió. Vam poder gaudir de les opinions de Deb Lucke, Raúl González III, Jorge Aguirre i George O’Connor.

img_0828

Capturing the Action

Jesse Karp va conduir la xerrada i els autors van parlar del seu procés creatiu, de la diferència entre el còmic i la il·lustració i de les influències que havien marcat la seva trajectòria professional. Raúl González III, un autor mexicà, va explicar que havia crescut en un entorn molt probre i que va descobrir que podia dibuixar només amb dos o tres bolígrafs, una tècnica molt econòmica que utilitza des d’aleshores. Creu que d’aquesta manera pot explicar als infants que no es necessiten molts diners per dibuixar, que està a l’abast de tothom.

D’esquerra a dreta i de dalt a baix, il·lustracions de: Deb Lucke, George O’Connor, Jorge Aguirre i Raúl González III.

La jornada encara va continuar amb dues xerrades més i un taller. En parlaré en el proper post!

 

Advertisements

One thought on “BookFest@Bank Street 2016 (Part 1)

  1. monllovera says:

    Vaja Gisela, és molt interessant tot plegat, que bé que ens ho puguis resumit tan bé! un petó i fins aviat!
    Montse Llovera ________________________________

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s