“Accidents Multiplied” amb Chris Haughton

A la seva web, Chris Haughton es defineix com a il·lustrador, dissenyador gràfic, artesà de catifes i creador de ninos per a infants basats en els seus propis personatges. En el fons, és un gran contacontes, expressiu, molt bon comunicador, proper i amb ànima d’infant.

Els dies 9 i 10 de març vam tenir l’oportunitat de conèixe’l personalment a través de la seva obra, gràcies a la trobada professional del FLIC: “Dissenyant literatures“, on Haughton va fer un workshop per a il·lustradors: “Using Color in Stories“, sobre l’ús del color per a reforçar la narrativa en els àlbums il·lustrats, i també una masterclass oberta a tothom: “Accidents Multiplied“, on repassava la seva trajectòria professional.

Per fortuna vaig poder assistir a totes dues xerrades i van ser fantàstiques!

Using Color in Stories

Al taller hi van participar 7 il·lustradores d’arreu de la península escollides pel propi Haughton a partir de mostres de les seves obres. La proposta era que cadascuna d’elles portés un personatge i una ambientació on vulgués situar-lo i, a partir d’aquí, havien de fer una composició amb materials molt senzills, però on el color tingués un paper determinant en la narrativa de la història del personatge.

Per a Haughton, hi ha 4 elements bàsics en qualsevol àlbum il·lustrat:

  • Captura de pantalla 2018-03-19 a les 11.15.27La simplicitat. Entre els seus referents s’hi troben Leo Lionni i Eric Carle. “No cal fer dibuixos molt detallistes”, ens deia, “a vegades amb una forma arrodonida, dues orelletes i una cua, podem fer un ratolí”.
  • L’atmosfera. Una atmosfera rica i suggeridora pot ser determinant perquè el lector se senti molt interpel·lat per la història que es narra. Aquí, els referents destacats són Maurice Sendak o Beatrice Alemagna.
  • Els personatges. “Que siguin expressius, que tinguin vida”. Com a exemples, va parlar de Kitty Crowther i Beatrice Alemagna.
  • El disseny. Aquí és on va sortir la seva vessant de dissenyador gràfic i ens va mostrar l’obra de Sanna Annukka, una de les seves inspiracions en quant a formes i colors.

L’exercici que ens va plantejar va ser treballar els personatges, l’ambientació i el color per crear una escena on aquest darrer aportés un significat determinant a la història, ja fos a través del dramatisme o de l’humor. Els materials que teníem eren senzills i limitats: fulls A3 de colors (blau, vermell, groc, taronja, negre, marró), tisores i pega. Era una excel·lent oportunitat per practicar el collage, una de les tècniques que més utilitza en les seves obres. En aquesta ocasió no hi havia possibilitat de fer retocs digitals. Algunes il·lustradores portaven altres materials, principalment llapis de colors, que van integrar a les seves creacions.

Haughton va fer èmfasi en la idea de utilitzar el color monocrom com si treballéssim en blanc i negre, i el contrast amb altres colors per destacar determinats elements de l’escena. Una visió molt interessant sobre com usar el color.

Accidents Multiplied

A la masterclass, Haughton va fer un repàs de la seva trajectòria. De petit ja tenia clar que volia ser il·lustrador; dibuixava sense parar, especialment esquirols, el seu animal preferit. Mentre estudiava belles arts i disseny va descobrir J. Otto Seibold, una de les influències més importants en la seva obra. Seibold feia il·lustracions amb ordinador sense que ho semblessin, i Haughton va decidir explorar aquesta tècnica.

img_20180310_184311.jpg

De fet, les seves obres es basen en el collage amb materials molt senzills que després retoca digitalment per afegir-hi el color, de vital importància en les seves il·lustracions perquè és un dels principals elements narratius. No deixa de ser curiós que confessés que als seus inicis tenia moltíssims problemes per dominar el color. Sempre havia treballat en blanc i negre, i les primeres imatges acolorides les va fer a partir de colors monocroms. De mica en mica, però, es va adonar del potencial que tenien i va acabar incorporant-los a la seva obra. Va ser molt inspirador perquè tots aquells que alguna vegada han començat a dibuixar s’han trobat amb dues dificultats: la necessitat de fer dibuixos molt realistes que confirmin que ets un bon il·lustrador, i la dificultat per incorporar-hi el color.

Haughton admira Eric Carle i Leo Lionni per la seva simplicitat, a Maurice Sendak i Beatrice Alemagna per les atmosferes que aconsegueixen crear amb les seves il·lustracions, a Kitty Crowther i Beatrice Alemagna per la capacitat que tenen de crear personatges atractius, i a Sanna Annukka per l’ús del color i del patrons.

Captura de pantalla 2018-03-19 a les 12.45.56

Un altre aspecte destacat de la seva xerrada va ser l’ús del text en els seus llibres. Haughton sap que no és un escriptor, però de seguida es va adonar que podia jugar amb el pre-llenguatge que habitualment utilitzen els nens (“Oh”, “Shhh”, “Bump-Bump”) i amb el qual se senten interpel·lats. Això, juntament amb un treball minuciós de les expressions facials dels seus personatges, atorga gran expressivitat a la seva obra i l’apropa als infants.

Finalment, va explicar en què està treballant actualment: les animacions i aplicacions per a mòbils, un llibre de coneixements sobre història i un nou àlbum il·lustrat que tindrà com a protagonistes una parella de crancs.

 

I don’t really know what am I doing or where am I, but as a visual artist, I find animation very interesting.

 

Advertisements

One thought on ““Accidents Multiplied” amb Chris Haughton

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s